I år vil jeg prøve at nå lidt mindre

Pladekontrakt – og hvad så?

pladekontrakt_andyop_dollars

Alle folk siger tillykke til mig i øjeblikket. Det er skønt! Jeg har fået en pladekontrakt, skrev jeg på Facebook forleden – og det skal jeg love for er noget, folk lægger mærke til. For hvad er mere sejt i den her verden end en pladekontrakt? Ikke ret meget, hvis man skal dømme ud fra opmærksomheden. Men hvad pokker betyder det egentlig at have en pladekontrakt?

For mange år siden var en pladekontrakt per definition en gylden aftale med et stort selskab, der gav dig en masse penge i hånden og betød at du fik indspilningsstudie, producer og pr-maskine stillet til rådighed. Budgettet var på en million og du kunne forvente at sælge 100.000 albums. Du kunne slet ikke udgive din musik, hvis ikke du havde en pladekontrakt, for så ville du aldrig komme i nærheden af et dyrt indspilningsstudie og videre fra demo-stadiet. Kun de bedste – eller mest egnede i kommercielt øjemed – fik chancen.

Sådan er det ikke længere. I dag kan alle indspille deres egen musik og med få klik sende mesterværkerne ud til hele verden. Det behøver ikke koste ret meget og du kan i princippet klare det hele selv. Du skal ikke forvente at sælge noget som helst, men hvis du får succes er der måske et par tusinde at hente på streaming og downloads. Kun de allerstørste laver dadler og kun én sælger mere end 100.000 – men alle har chancen.

Så hvad er det lige med den der pladekontrakt? Det er først og fremmest en samarbejdsaftale, der går ud på at skubbe min udgivelse så langt ud som overhovedet muligt – med knofedt, masser af kaffe og ganske få penge. Det bliver ikke noget med tv-reklamer og helsidesannoncer, ingen privatfly og limousiner, men hårdt arbejde fra dedikerede mennesker.

Flere af numrene har jeg indspillet i vores garderobeskab på mikrofonen, der står solidt placeret på en hylde lige over støvsugeren. Jeg har knoklet løs herhjemme og betalt en dygtig producer for at mixe og arrangere. Pengene har jeg fået i støtte fra KODA, Dansk Musiker Forbund og andre musikorganisationer – og så har jeg betalt en del ud af egen lomme.

Pladekontrakten handler om at gøre musikken tilgængelig og sprede ordet. Der skal skrives pressemeddelelser og sendes materiale til streamingtjenesterne, der skal laves musikvideoer, snakkes med radiostationer og trykkes flyers, journalister skal rykkes og der skal produceres indhold til de sociale medier. Alt sammen noget, vi gør i fællesskab – pladeselskabet og mig som kunstner.

Sådan er de fleste pladekonktrakter i dag – du skal selv finansiere din musik og som minimum være en aktiv medspiller i udgivelse og promovering. Ikke med det for øje at komme til at tjene en masse penge, men med udsigt til at din musik kan blive hørt. Og det er det vigtigste!

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

I år vil jeg prøve at nå lidt mindre